20110721

Sementara Menunggu Subuh

Assalammualaikum...
Salam sejahtera, salam satu blogger, salam satu Malaysia... :p

Sementara menunggu subuh... takutkan terlepas subuh berjemaah... aku pun terfikirkan untuk menghabiskan masa untuk menyusun kata-kata buat diri sendiri dan korunk semua... Mungkin post kali ini untuk kita fikirkan bersama bagaimana masa depan kita kelak... Mungkin kita pernah mendengarkan "Gagal merancang bermakna merancang kegagalan". Mungkin kita pernah dengarkan "Masa depan, adalah apa yang kita usahakan waktu kini"... Mungkin kita pernah dibisikkan "Jika kita berlembut dgn diri sendiri, kelak dunia akan berkeras dengan kita"... Dan banyak lagi ayat2 yg kita terbaca atau terdengarkan berkenaan usahakan yg terbaik utk masa depan yg baik... Sehinggakan Allah ada berfirman dalam surah 13 (Al-Rad) ayat ke 11...
"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya"
Pasti kita semua ada mimpi, ada cita-cita, ada impian, ada matlamat dan yg semaksud dengannya... Mungkin sebagai contoh aku yg bergelar mahasiswa teringinkan pointer (CGPA) yg cemerlang... Ingin buatkan ibu ayah tersenyum dan berbangga dengan pencapaian kita. Disitu dah menunjukkan kita orang-orang yg punya wawasan... Tapi persoalannya apakah sekadar berangan atau disusuli dengan usaha bagi mengecapi cita-cita yg diidamkan?


Baik... now we just assume dat yg kita semua dah ada cita-cita sendiri. Sekarang bayangkan cita-cita kita itu... Indah bukan? Tapi masalah kedua is bagaimana nak capai FUTURE itu... Pasti korunk semua dah tahu jawapannya, which is PLANNING... Ok... cuba ambik masa... lakarkan planning itu... tersusun bukan? Tapi masalah ketiga pula muncul, dimana perkara ini dihadapi oleh semua org yg bercita-cita... Which is halangan-halangan dalam mengejar cita-cita itu... What is da halangan-halangan itu? Pasti korunk setuju bila aku ungkapkan halangan itu ialah sifat dalam diri kita sendiri (character). Seperti contoh: MALAS, PRASANGKA NEGATIF, DELAY, BUANG MASA, X DISCIPLINE dan banyak lagi. Aku juga hadapi masalah yang sama seperti apa yg korunk semua rasakan. Aku juga insan punya banyak kelemahan.

Now pasti korunk tertanyakan: "So, apa tips untuk hadapi problem ini, brother?" Haha, memandai je aku ni... Ok, ikhlas aku katakan yg aku sendiri tengah berjuang untuk ini. FALSAFAH yg aku guna saat ini ialah "USAHAKAN LAGI DAN LAGI". Kata-kata mutiara ini sangat masyhur di kalangan jemaah tabligh. (^_^) Itu lah yg aku buat, usaha lagi dan lagi... Bergerak lagi dan lagi. Lawan sifat buruk itu lagi dan lagi. Kelak kita akan gapai kebahagiaan itu.

METHOD yg aku gunakan pula ialah jaga solat. Haa mesti dalam hati kecil kita berkata "Apa benda kene mengena solat nan cita-cita lak ni" (^_^) Ok mcm ni... Kan kita nak bangunkan character yg bagus dalam diri ini. Kita ambik contoh mudah. Ingat x masa kita mula-mula belajar bawa kete dulu. Terkial-kial an. Kemudian hari-hari kita biasakan diri dengan memandu. Hari-hari kita belajar. Hari-hari kita practice. Sampailah satu masa, dimana kita faqih dalam memandu kereta. X perlu lagi risau ttg bagaimana nak balancekan minyak n clutch dan sebagainya. So kaedah yg sama ini juga lah dalam kita membangun character kita.

Dalam solat punya nilai-nilai mulia, which is yg generalnya ialah jujur, tanggungjawab, wawasan, disiplin, kerjasama, adil n prihatin. Mungkin ada yang persoalkan "Yeke?". Ok, aku citer lah sikit. Pernah x kita solat sorang2 waktu zuhur 4 rakaat, org pulak masa 2 x de, so kita pun nak cepat, so kita solat dua rakaat. x de kan? (^_^) Yeah! solat mengajar kita tentang jujur. 2nd is kenapa kita solat? mungkin kekadang tertinggal la juga. Sebab solat is wajib atas org Islam. So kita pun laksanakan lah solat. (^_^) Yeah! solat ajar kita makna tanggungjawab. 3rd is solat mendidik kita manjadi hamba yg berwawasan. Sebab bukan ke kita solat untuk mahu kan pahala atau redha Allah swt? Dimana cita-cita kita is lepas mati nak masuk syurga. 4th is disiplin, hurm kan solat ada waktu2 yg ditetapkan atas kita. Yg kelima pulak tentang kerjasama menyusun saf-saf solat. Dalam susunan saf pun mengajarkan kita tentang adil. Dan yg terakhir pula berkenaan solat mendidik kita tentang prihatin dimana tika salam kiri n kanan. So solat yg dilakukan berulang-ulang kali (5 kali sehari) mendidik kita membangun character mulia dalam diri. So sambil menyelam minum air, aku ingatkan diri sendiri dan korunk semua. Marilah jaga solat kemudian blajar-blajar apply nilai-nilai mulia ini dalam kehidupan seharian kita.

Allah berfirman:
“Bacalah serta ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.”
 (Surah al-Ankabut: 45).
Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)

Inilah sedikit perkongsian yg sempat aku kongsikan bersama korunk semua kali ini. Nanti insyallah aku sentuh pasal mujahadah pulak. Sebab utk istiqamah kita kene mujahadah (bersungguh-sungguh @ bersusah payah) (^_^) No pain no gain. Syaitan yg sangat sabar itu tidak akan pernah leka menanti lekanya kita dari mengingati Allah, untuk meramaikan temannya di neraka kelak. Moga Allah membimbing hati-hati kita yg mencari redha n rahmat Allah swt. Aku doakan utk korunk semua mencapai apa yg dicitakan dan success dunia n akhirat. Mohon doa kalian utk aku tetap mujahadah n istiqamah dalam perjuangan ini demi kebahagian dunia n akhirat aku kelak. Yok sama2 kita membangun tamadun Islam jilid kedua. Untuk teman2 yg nak baca2 tentang solat. Kat sini aku attachkan link dari website imam muda Asyraf. http://www.imamudasyraf.com/v1/?p=446


p/s: Jgn jadi org jahil, jgn jadi org yg menzalimi diri sendiri. Org jahil adalah org yg menzalimi diri sendiri. Orang jahil adalah org yg x tahu. Bila kita dah tahu yg kita x tahu tentang sesuatu. Kita kene ambik tahu. So cintailah ilmu. Jgn pernah merasakan cukup dengan ilmu yg ada. Jgn jadi orang yang lalai. Kerana Allah swt berfirman:

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia; mereka mempunyai hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai"
(Al-A’raaf 7:179)

No comments: