20110715

Hadirnya Aku

Assalammualaikum...
Sebenarnya blog ni dah lama wujud, cuma x dihiaskan dengan cerite-cerite je... X pandai sangat nak berkias, bermadah punjangga... x pe la... lek2 suda an... terfikirkan untuk mulakan post yg pertama dengan cerita kewujudan aku...

Dengan hati yg rendah aku mulakan mukadimah dengan Bismillah, sebab apa yg aku tuliskan ini... pastinye akan dipertanggungjawabkan dihari kemudian... :p

"Nuun. Demi Pena dan apa yang mereka tulis" [Al-Qalam;68:1]

Pastinye kewujudan manusia ini ada asbab2nya yg menyebabkan kita lahir ke muka bumi... Aku terhasil daripada gabungan seorg lelaki dan seorg perempuan yg mulia dimata aku, :p tanpa diorg mana korunk nak kenal ngan aku an... heee... Ibu yg berasal dari Melaka dan ayah dari Singapore... Allah Maha hebat aturannya... jodoh ajal maut kan kat tangan Dia... Mcm 2 punya jauh ibu n ayah pun leh jumpe n kawin... Hehe... Sebelum aku wujud kat dunia... aku dah ada dua org kakak... maknanya aku anak yg ketiga la... So tiba lah giliran aku pulak... uwek uwek uwek!!!

"Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku
lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging;
kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang;
kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging.
Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya.
Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta" [Almukminun;23:14]

So aku pon dibesarkan, dididik, diasuh dengan penuh kasih sayang... dari x mampu bergerak,
aku belajar berguling-guling mcm tenggiling, merangkak, bertatih, berjalan dan berlari...

"Tiada bayi yang dilahirkan melainkan dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci dan bersih dari dosa). Maka kedua ibu bapanyalah yang akan menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi."
[Hadis riwayat Bukhari]


Semakin hari aku semakin meningkat dewasa, mcm2 yg aku belajar, ada yg baik, ada yg buruk...
semoga aku dan korunk semua dibimbing Allah dalam menjalani kehidupan ini... Bumi ini sekadar kapal yg membawa kita berlayar ke hari kemudian... Aku berharap moga kita semua sudah ada peta yg betul di tangan utk berjalan pulang ke kampung dengan selamat.

Hee itu lah citer aku serba sikit. Nanti aku kuar nan citer yg lain lak. Aku tutup citer nan nukilan daripada Surat Cinta Allah 1400 tahun yg lalu...

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan.
Telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
Bacalah dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah.
Yang mengajarkan (menulis) dengan pena.
Yang mengajar manusia apa-apa yang tidak diketahuinya." [Al-Alaq;96:1-5]

p/s: Rajin2 lah membaca... :p

2 comments:

RARA aihara said...

insya'allah...
rajin-rajin lah berblogging selepas ini yer...(=

Anonymous said...

yeayy!!!nk comment2..xbg nk comment gak..hehe..MUQADIMMAH YG TERRBAIK!!..good luck ma bro..smoga dpermudahkan dlm sgl urusan:P..go go caiyok!!